Test: Skoda Yeti – Matra Ranchos andliga efterträdare


Foto: Bensinhuvud
Skoda Yeti

Min vana trogen håller jag alltid ögonen öppna för nästa bilköp. Jag har bara haft min nuvarande bil i ca tre månader men skulle nog ändå tippa på att inom ett år är det dags för något nytt. Några riktlinjer har jag satt upp: Bilen ska vara någorlunda praktisk, den ska ha vettiga innerutrymmen utan att ha för stora yttermått, den ska vara kul att köra, hyfsat ekonomisk och framför allt, den ska ha någon slags karaktär. Vilken bil har alla dessa egenskaper? Jag börjar mitt sökande i den Tjeckiska falangen av Volkswagenfamiljen, Skoda. Modellen heter Yeti och den är en slags SUV i miniformat, ganska unik i sitt slag, de enda konkurrenter jag kan komma på spontant är Mini Countryman, Dacia Duster och Nissan Juke. Men konceptet i sig är inte nytt. Fransmännen var tidigt ute och lanserade redan 1977 ”discojeepen” Matra Rancho. Jag minns att jag tyckte det var jordens ballaste bil när jag var i femårsåldern.

Foto: vlane.com

Matra Rancho

En kollega berättade nyligen lite om hur det är att köra en Rancho, hans far hade nämligen en under 80-talet. Tydligen är den 80 hk starka 1,4-litersmotorn så klen att den knappt orkar driva den ganska tunga Matran framåt om det uppstår motlut, vilket det ju ofta gör… Men håll med om att de har vissa likheter? Skodan då, klarar den av lite motlut? Jo, det känns som Skodan klara av det mesta. Den rostmetallicfärgade Yetin jag provade var utrustad med WV:s 2-liters diesel med 140 hk och Haldex- fyrhjulsdrift i kombination med dubbekopplingslådan DSG. Ett trevligt kit måste jag erkänna, lagom på alla sätt och vis, bakom ratten känner jag mig som en sådan där nuftig människa som skodareklamen brukade tala om. Körupplevelsen tar väl inte andan ur mig direkt men den känns stabil både på motorväg och småväg, någon terränkörning blev det tyvärr inte. Dieselmotorn gör vad som förväntas av den utan att vara av någon värst uppiggande karaktär. DSG-lådan fungerar överlag bra men ibland den stannar upp lite väl länge och funderar över sitt nästa drag. Jag uppskattar innerutrymmena som känns riktigt rejäla i förhållande till yttermåtten, så det praktiska kan man ju knappasta klaga. Priserna börjar på ca 180 000 kr för minsta bensinaren medan ”mitt” exemplar betingar närmare 300 000 kr, vilket känns lite väl saftigt. Men karaktären då, är det här en bil jag vill bli sedd i? Ja, kanske, varför inte? Den har ju faktiskt en charmigt bruksig utstrålning och kan ju det mesta som både SUV-ar och kombibilar kan, dock med en ganska hög prislapp. Men sökandet går vidare, jag har ju trots allt ett år på mig…

Fakta Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 4×4, DSG
Grundpris 272 800 kr
Skatt 4 394 kr (2010)
Bränsletyp Diesel
Bränsledeklaration blandad 5,9 l/100 km
CO2 169 g/km
Tjänstevikt 1 642 kg
Maxlast 510 kg
Tankvolym 60 liter
Längd 422 cm
Bredd 179 cm
Höjd 169 cm
Cylindervolym 1 968 cm3
Motoreffekt 140 hk
Toppfart 187 km/h
Acceleration 0-100 km/h 10,2 s
Växellåda 6-vxl automatlåda (DSG) 
Drivsystem 4-hjulsdrift
About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s