Test: Nissan Juke – Sportsuv i grodperspektiv


Foto: Bensinhuvud

Kul att Nissan vågar göra något nytt! För så vitt jag vet är Nissan Juke den enda grodliknande mini-sport-suven på marknaden. Från Nissans sida är man helt på det klara med att ingen ägare någonsin kommer köra den i terräng och man har därför helt skippat snacket om terrängframkomlighet i marknadsföringen. Här kommunicerar man istället med uttryck som urbanproof och energifylld när man beskriver Juke. Vi som spekulanter ska tro att Nissans nya modell är till för hippa innerstadsbor med känsla för stil och design, vilket faktiskt inte känns helt långsökt eftersom den faktiskt har en säregen stil och den höga körställningen gör sig bra i stadstrafik.

Foto: Bensinhuvud

Exemplaret jag provkör är utrustat med kraftigaste motorn, en turboladdad 1,6-liters bensinare på 190 hk, i kombination med framhjulsdrift och sexväxlad manuell låda. Jag blir positvt överaskad av körupplevelsen – en högbyggd bil som är genuint kul att köra! De 190 hästarna puttar på riktigt fint, växellådan är lättjobbad med korta steg, styrningen likväl som gasresponsen är rapp i reaktionerna och fjädringen är fast men inte okomfortabel. Ett riktigt trevligt paket för ca 210 000kr, dock saknar man fyrhjulsdriften i det hala väglaget som för tillfället råder i Stockholm. Om man önskar fyrhjulsdrift går den bara att kombinera med det starkaste motoralternativet och automatlåda med en prislapp på ca 250 000kr. De andra två motoralternativen, en icke överladdad 1,6:a och en 1,5-litesdiesel, får alltså nöja sig med enbart framhjulsdrift.

Foto: Bensinhuvud

Interiören känns uppfriskande och modern med mittkonsoll lackerad i bilens färg samt hyfsad standard på materialvalen. Här finns nyttiga tillbehör såsom backkamera, navigator och de snart sagt obligatoriska alternativen för motor- och styrmappning. Man känner att gasresponsen blir vassare när man slår över från normal- till sportläget, styrningen är klart svårare att känna skillnad på i snömodden. Under min korta tur i Nissans grod-mini-sport-suv trivs jag mestadels riktigt bra, det enda jag hakar upp mig på är att förarstolen inte har tillräcklig skjutmån för att kunna husera mina 195 cm fullt ut. När jag tänker efter är den väl inte så himla praktisk heller, litet baksäte och ett bagageutrymme som inte direkt imponerar. Om man är rationell väljer man nog Jukens mer förståndiga storebror Qashqai istället. Men nog låter väl urbanproof och energifylld roligare än rationell och förståndig?

Fakta Nissan Juke 1,6 DIG-T 2wd
Grundpris 196 900 kr
Skatt 1 245 kr
Bränsletyp Blyfri 95
Bränsledeklaration blandad 6,9 l/100 km
CO2 159 g/km
Tjänstevikt 1 260 kg
Maxlast 475 kg
Tankvolym 46 liter
Längd 414 cm
Bredd 177 cm
Höjd 157 cm
Cylindervolym 1 618 cm3
Motoreffekt 190 hk
Toppfart 215 km/h
Acceleration 0-100 km/h 8 s
Växellåda 6-vxl manuell 
Drivsystem Framhjulsdrift
About these ads

2 responses to “Test: Nissan Juke – Sportsuv i grodperspektiv

  1. Kan inte fatta mig på accelerationen för denna jätte, det går ju ändå bra menar jag, 0-100 på 8 sek.

    • Att den är så pass pigg beror till stor del på att den faktiskt är ganska liten och lätt. Tjänstevikten på 1260 kg är lättare än vad t.ex. en Volkswagen Golf väger.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s