Test: Mini Countryman – Lantman i storstaden


                              Foto: Bensinhuvud
Terrängegenskaper i klass med Hägglunds klassiska bandvagn är inget som Mini Countryman kan stoltsera med, däremot tar den sig fint fram storstadsterrängen. När man glider fram genom den vintriga huvudstaden vänds en hel del blickar mot den tysk-brittiska mini-suven. Inte så konstigt eftersom den ser ganska lustig ut, ungefär som en uppsvullen Mini Cooper med fyra dörrar. Tillverkaren BMW har verkligen lyckats med att överföra Minis ”DNA” till Countryman vilket gör att nästa vem som helst ser att det är en Mini trots att den har helt annorlunda proportioner än originalet. Skickligt gjort! 
Foto: Bensinhuvud

För en storstads-30-plussare som skaffat barn och därmed vuxit ur sin Mini Cooper är det här troligen det ideala alternativet när en Volvo-kombi känns för svenssonaktigt och BMW-kombi för brackigt. Miniföraren känner sig direkt hemma i den retrobetonade förarmiljön där vippströmbrytare och den överdimensionerade hastighetsmätaren dominerar. Elektroniska gadgets finns det gott om och inredningskvaliteten är som förväntat mycket god. En av de få saker jag stör mig på är förarstolens snåla skjutmån och korta sittdyna.

Countryman S
Foto: Bensinhuvud
Första versionen jag testar har tilläggsnamnet S som står för turboladdad 1,6-litersspis med 184 hk. Extratrustningen omfattar 4-hjulsdrift, 6-växlad automatlåda plus en hel del annat ”lull-lull”, vilket puttar upp priset till ca 350 000 kr. För sina slantar får man en kompetent mini-suv med skapliga utrymmen och bra prestanda. I det extremt hala väglag som råder vid provkörningen känns den 4-hjulsdriva Countryman S mycket stabil, även då man provocerar den till att sladda biter all fyra hjulen fast i backen och antilsaddsystemet griper in mjukt. Vid fullt gaspådrag kan man med lite god vilja höra ett dumpventilspys, annars är motorljudet inte speciellt upphetsande. Personligen saknar jag kompressorns vinande läte i den förra generationens Mini Cooper S, dock lär den modernare turbomotorn vara betydligt bensinsnålare.  
Countryman D
Foto: Bensinhuvud
Mitt andra provkörningsobjekt är den 112 hk starka dieselvarianten med framhjulsdrift och 6-växlad manuell låda. Den omedelbara skillnaden i det hala väglaget är förstås att geppet är sämre och att antisladdsystemet går in och korrigerar framfarten betydligt oftare än i den 4-hjulsdriva modellen. I motorvägsfart känns den heller inte lika stabil och okänslig för spår i vägbanan. På pluskontot är den pigga dieselmotorn som känns som en lyckad kombination av sport och bränsleekonomi, förutsatt att tillverkarens uppgivna snittförbrukning på 0,44 liter per mil stämmer någorlunda överens med verkligheten. Den manuella växellådan är en fröjd att använda med korta slag och väl avvägt mekaniskt motstånd.
Sammanfattning
Jag gillar konceptet, känns som en given storsäljare till en trendkänslig storstadsbor som behöver lite större utrymmen än den vanliga Mini Cooper/Clubman. En köpstark målgrupp som kan tänka sig att betala upp mot 400 lakan för en mini-suv. Själv är jag lite skeptisk till just prislappen och jag är inte hundra procentigt nöjd med någon av de två modeller jag provade. Det bästa alternattivet enligt mig är en kombination av de båda - En fyrhjulsdriven Countryman D med manuell låda, där man får den fullt tillräckliga kraften från dieseln i kombination med den effektiva fyrhjulsdriften och den underhållande manuella lådan.
Fakta Mini Countryman D
Grundpris 219 900 kr
Skatt 1 843 kr

Bränsletyp Diesel
Bränsledeklaration blandad 4,4 l/100 km
CO2 115 g/km
Tjänstevikt 1 385 kg
Maxlast 470 kg
Tankvolym 47 liter
Längd 410 cm
Bredd 179 cm
Höjd 156 cm
Cylindervolym 1 598 cm3
Motoreffekt 112 hk
Toppfart 185 km/h
Acceleration 0-100 km/h 10,9 s
Växellåda 6-växlad manuell 
Drivsystem Framhjulsdrift

Fakt Mini Countryman S
Grundpris 276 300 kr
Skatt 1 560 kr

Bränsletyp Blyfri 98 (min 91)
Bränsledeklaration blandad 7,7 l/100 km
CO2 180 g/km
Tjänstevikt 1 480 kg
Maxlast 460 kg
Tankvolym 47 liter
Längd 411 cm
Bredd 179 cm
Höjd 156 cm
Cylindervolym 1 598 cm3
Motoreffekt 184 hk
Toppfart 205 km/h
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s
Växellåda 6-växlad automatlåda 
Drivsystem 4-hjulsdrift

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s