Test: Mazda CX-7 – Sportbil på styltor


Foto: Bensinhuvud
Crossover är ett modeord inom bilvärlden och betyder, som ordet antyder, att man korsat en eller flera biltyper och fått fram en ny variant av bil som resultat. Hos Mazda har man kokat ihop en fyrhjulsdriven terrängbil med en kombibil och därefter lagt till en portion sportbil för att få fram CX-7.
När modellen lanserades i Sverige 2006 fanns endast en den 260 hk starka turbomotorn från Mazdas MPS-bilar att tillgå, som visserligen gjorde CX-7:an till en dragracer vid rödljusen men också medförde saftiga soppanotor. Bilen som provkördes är istället den under år 2010 lanserade dieselmodellen, som bestyckats med en 2,2-liters oljebrännare med 173 hk och rejäla 400 Nm i kraftresurs. Den blandade förbrukningen stannar på hyggliga 0,75 l/mil och priset är relativt konkurrenskraftigt satt till 359 900 kr med sportpaket och en hel del utrustning inkluderad.
Foto: Bensinhuvud

Att som i överskriften kalla den för sportbil är kanske att ta i men körglad är den absolut, speciellt under de glashala körförhållanden som rådde under provturen. Trots att provbilen har 19-tums dubbfria däck med 235 millimeters bredd är greppet på is och snö riktigt bra tack vare fyrhjulsdriften. Hög körställning hör förstås biltypen till men tack vare kommunikativ styrning och tätstegat låda blir körkänslan åt det sportiga hållet. Komforten blir ändå inte lidande av den sportiga framtoningen, bra körställning är enkelt att hitta och ljudnivån håller sig på klart godkänd nivå. Motorns kraft känns fullt tillräcklig även vid ”aktiv” körning och jag uppskattar det välkalibrerade antisladdsystemet som tillåter viss bakvagnsdrift innan det griper in och lugnar ner framfarten. I försäljningsbroschyren uppmanar Mazdafolket att man ska ”gå ut hårt” och testa vad CX-7 klarar i en snäv kurva. Sagt och gjort… Efter att ha provocerat den i ett antal snäva kurvor konstaterar jag att den beter sig klart personbilslikt och inte som en högbyggd terrängbil, här får man ge Mazda credit för att man på ett bra sätt kombinerat sport- med terrängbil. Däremot ska man nog inte förvänta sig att den har några vassa terrängegenskaper, fyrhjulsdrift och extra markfrigång till trots är den anpassad för stadsterräng.

Foto: Bensinhuvud
Foto: Bensinhuvud

 Interiören känns påkostad och är uppsnoffsad med bl a läderklädsel, navigator och Bose-ljudsystem. Utrymmena är bra och känslan är luftigt tack vare stora fönsterytor, dock har vindrutan en kraftig lutning och tjock a-stolpe som gör att sikten snett framåt genom det lilla extra sidofönstret blir skymd.

 
Slutsatsen är att Mazda CX-7 bjuder på en lyckad crossovermix där en sportkombis egenskaper effektivt bakats ihop med en SUV. Priset känns ok även om andrahandsvärdet är lite osäkert eftersom modellen hittills sålts i relativt få exemplar i Sverige. Just det faktum att den är ovanlig, lite udda och därtill väldigt kompetent borde locka fler köpare till denna oförtjänt bortglömda sportbil på styltor.

 

Fakta Mazda CX-7 2.2 DE, Sport, 4WD

Grundpris 359 900 kr
Skatt 5 812 kr (2010)
Bränsletyp Diesel
Bränsledeklaration blandad 7,5 l/100 km
CO2 199 g/km
Tjänstevikt 1 800 kg
Maxlast 630 kg
Tankvolym 69 liter
Längd 470 cm
Bredd 187 cm
Höjd 165 cm
Cylindervolym 2 184 cm3
Motoreffekt 173 hk
Toppfart 200 km/h
Acceleration 0-100 km/h 11,3 s
Växellåda 6-vxl manuell 
Drivsystem 4-hjulsdrift
About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s