Test: Subaru Legacy – Räddaren i modden


Foto: Bensinhuvud

Subaru levde under många år en tynande tillvaro i Sverige men har på senare år kapat åt sig marknadsandelar i allt raskare takt. Dessutom rapporterade AutoIndex i höstas att Subaru har vårt lands mest nöjda och lojala kunder.

Jag beslöt mig därför att ta en provtur i en av Subarus storsäljare, Legacy kombi utrustad med dieselmotor, för att bilda min egen uppfattning. Just dieselmotorn är ett kapitel för sig, eftersom det är den enda boxerdieseln på marknaden. Subaru har ju alltid vurmat för boxermotorns kvaliteter och när det var dags att utveckla en diesel var rad- eller v-motor förstås inte att tänka på. Hittills har Subaru begränsat sin dieselsatsning till endast en motor, en två liter stor boxerfyra med 150 hk/350Nm i kraftreserv. På pappret kan ju effekt och vridmoment verka lite väl klent för en så pass stor bil, och visst känns den lite tam på låga varvtal, men gasresponsen är kvick och motorn kommer snabbt upp till de varvtal där kraften är fullt tillräcklig. Med boxerkonfigurationen slipper man mycket av dieselmotorns typiskt knattrande läte, och eftersom att testbilen utrustats med sportavgassystem från Ferrita letar sig till och med lite mysigt boxermuller in i den annars tysta kupén. 

Foto: Bensinhuvud

I förarsätet är det lätt att trivas och man får verkligen lova att säga att Subaru ryckt upp sig rejält vad gäller upplevd kvalitetskänsla i knappar och material, 80-talskänslan i min gamla Impreza från -06 känns minst sagt fjärran. De rejäla innerutrymmena är väl anpassade för den svenska traditionen att ta med halva hemmet på bilsemestern och runt-om-sikten är god tack vare stora fönsterytor och väl tilltagna backspeglar. Körupplevelsen är klart trevlig trots Legacyns stora format och måttfulla motorkraft, mycket tack vare den tätstegade och sportiga växellådan samt den alerta och lagom känsliga styrningen. Stötdämpningen blev jag dock lite fundersam kring, över grövre vägskarvar vibrerade bilen till en del i sidled och man fick lite känslan av att åka gammal amerikanare för en sekund. Detta kan förstås till viss del bero på att det satt vinterdäck på testbilen, så ett framtida sommartest får avgöra det spörsmålet. Men det är ändå på vintern som Legacyn kommer till sin fulla rätt med sin symmetriska fyrhjulsdrift och säkra väguppträdande. Drivningen arbetar harmoniskt ihop med de elektroniska hjälpsystemen och framfarten blir trygg men ändå underhållande eftersom systemet tillåter viss driftvinkel ut ur kurvorna. 

Foto: Bensinhuvud

Slutsatsen blir att jag förstår varför Subaru Legacy och dess terrängvariant Outback blivit så populära i vårt avlånga land. Till viss del handlar det om att priset på ca 330 000 kr  inte är speciellt avskräckande jämfört med de tyska och svenska konkurrenterna, därtill är andrahandsvärdet för Subaru oftast bra. Den svenska kombiköparen (likväl som svensken generellt) vill ha trygghet, vilket Legacy levererar i form av driftsäkerhet och säkra vägegenskaper. Så för svenssonfamiljen som vill besegra både snömodd och sommarvägar i sin fullastade kombi är Legacy ett klart intressant alternativ.  

Fakta Subaru Legacy Kombi, 2,0D, Sport 
Årsmodell 2011
Grundpris 331 900 kr
Skatt 3 616 kr
Bränsletyp Diesel
Bränsleförbrukning ( l/100km): Blandad 6,4. Stad 7,9. Land 5,5.
CO2 168 g/km
Tjänstevikt 1 660 kg
Maxlast 415 kg
Tankvolym 65 liter
Längd 478 cm
Bredd 178 cm
Höjd 154 cm
Cylindervolym 1 998 cm3
Motoreffekt 150 hk
Max vridmoment: 350 Nm vid 1800 varv per minut
Toppfart 203 km/h
Acceleration 0-100 km/h 9,6 s
Växellåda 6-vxl manuell 
Drivsystem 4-hjulsdrift
About these ads

2 svar till “Test: Subaru Legacy – Räddaren i modden

  1. Fredrik Lindh

    Bra test! Kör själv legacy 2010 2,0D med sportpaketet.
    Innebär annan stötdämpning och i bland kan det bli lite väl stötigt..
    Men det är ju ett tyckte o smak! kört 4000k mil i skrivande tillfälle och ångrar inte en sekund att jag gick från v70 faktiskt!
    Jag är såld på subaru!
    Däremot så vågar jag påstå att det är inte många bilar som kan levera 350NM där emot kan jag hålla med om en 30 pållar till hade inte skadat!

    Trevlig sida!

    • Kul att du gillar testet och sidan i övrigt! Skulle utan tvekan själv välja Legacyn framför V70, och faktiskt framför de flesta andra kombibilar på marknaden också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s